Tuesday, March 31, 2009


EKSPEDISI KE GUA TEMPURUNG

Pada 7 februari 2009, kelab tool and die telah mengadakan satu lawatan ke gua tempurung. Seramai 35 orang pelajar telah mengikuti lawatan ini dan telah dipantau oleh 4 orang pengajar. Lawatan ini telah dianjurkan bagi memberi pendedahan kepada pelajar mengenai tempat – tempat menarik yang terdapat di Malaysia

Gua Tempurung adalah salah satu gua yang terkenal di Malaysia dan selalu dikunjungi oleh ramai pelancong tak kira dari dalam atau luar negara. Gua ini terletak di di daerah Gopeng yang terletak di Negeri Perak. Gua ini merupakan gua ketiga terbesar di Malaysia. Perjalanan dari IKBN Pagoh ke Gua Tempurung memakan masa selama 9 jam. Gua tempurung sangat terkenal kerana terdapat pelbagai kesan sejarah dan keunikan struktur batuannya. Jika diamati betul – betul kita berpeluang melihat bentuk batuan yang menyerupai sesuatu benda dan haiwan. Semua ini berlaku secara semulajadi.

Gua tempurung mempunyai 4 laluan yang boleh dipilih oleh pengunjung. Rombongan dari IKBN telah memilih laluan ketiga yang memakan masa selama tiga jam untuk sampai ke penghujung gua. Aktiviti sebegini juga dapat memupuk semangat pelajar untuk bekerjasama dalam mengharungi rintangan semasa menyusuri gua tersebut.

No comments:

Post a Comment